oktober 22, 201706 - 28 97 55 84info@jessistravelservice.nl

Home / Reisblog / Verslag kampeervakantie in Letland en Estland – 2014
Door
In Reisblog

Onze rondreis door Litouwen en Letland in de zomer van 2013 is zo goed bevallen, dat we de zomer erop weer richting Letland gaan. We willen nog veel meer van het land zien, en gaan dit keer wat verder naar het noorden om ook Estland te ontdekken. We hebben ruim drie weken de tijd om met onze Tundra vouwwagen en peuter rond te reizen. We vertellen je hier uitgebreid over onze route, de campings en de hoogtepunten.

Route van onze rondreis door Letland en Estland in 2014

Route rondreis Letland Estland 2014

Ruim drie weken, 4500 km, 2 landen, 10 campings en 1 hotel…

Eind juli rijden we eerst naar de havenplaats Travemünde in Duitsland. Daar nemen we ’s avonds de Stena Line ferry naar Ventspils. Na een overtocht van 25 uur zijn we weer in Letland. Omdat het al laat is hebben we een kamer gereserveerd in Martijns vaste hotel in Ventspils, Juras Brize. De kleine meid kan hier nog even spelen in de speeltuin bij het terras, en wij genieten van een heerlijke en voordelige maaltijd.

De volgende ochtend blijkt het helaas flink te regenen. We besluiten de beloofde speeltuinen en het strand in Ventspils uit te stellen tot later deze vakantie. We maken een lange reisdag in de regen, en gaan meteen door naar Pärnu in Estland (375km). Vandaag merken we hoe fijn het is dat Martijn Riga zo goed kent, de reis dwars door het centrum van de stad met de vouwwagen achter de auto is een makkie.

Hotel Juras Brize in Ventspils

Pärnu, de zomerhoofdstad van Estland

We arriveren ’s middags op een camping vlakbij Pärnu, Doberani Rannamaja. Nou ja, camping is misschien een groot woord. Bij een eenvoudig restaurant aan het strand zijn ook een stuk of 30 kampeerplaatsen met stroom. Een toiletgebouw is er niet, maar we kunnen de wc en douche in het restaurant gebruiken. Een beetje primitief misschien, maar het is wel een handige uitvalsplek om het Nationaal park Soomaa te verkennen. In het Nationaal Park maken we een prachtige – maar bloedhete – wandeling door het hoogveen. We zijn met onze lange mouwen en veel Deet goed voorbereid op de beruchte muggen bij de meren, maar zelfs voor de muggen is het veel te warm. ’s Middags relaxen we bij het strand op de camping en de kleine meid vermaakt zich goed in de speeltuin. Het is hier een stuk rustiger dan 10 km verderop bij het toeristische Pärnu. De stad is ook best de moeite waard om een ochtend door heen te slenteren, en zijn veel houten huizen en souvenirwinkels.

Camping in Pärnu
Eenvoudige camping vlakbij Pärnu
Strand bij Parnu
Het brede zandstrand van Pärnu
Soomaa NP bij Parnu
Soomaa nationaal park

Naar Tallinn

Vanuit Pärnu rijden we helemaal naar het noorden van Estland, naar de bekende Hanzestad Tallinn (120 km). We zetten de vouwwagen op in een echt paradijsje, camping Kivitalu. Op nog geen 15 km van Tallinn is dit een oase van rust. Er staan slechts enkele kampeerders op een mooi groen grasveld, en er is zelfs een natuurlijke zwemvijver met glijbaan. En heel belangrijk: er is schaduw! Het is intussen zo’n 37 graden, dus een beetje verkoeling is welkom.

Tallinn camping kivitalu
Camping Kivitalu
De volgende ochtend gaan we Tallinn verkennen. Bij de haven kunnen we gratis parkeren en zijn we in enkele minuten lopen middenin het centrum. We slenteren even door de stad en maken veel foto’s. Vanwege de warmte hebben we niet zoveel zin in om veel gebouwen te bekijken, dus gaan we uitgebreid lunchen in het Beer House. Daarna lopen we via de trappen naar het hogere deel van de stad, de Toompea. Hier bekijken we de toren ‘Lange Herman’ bij het kasteel, de prachtige Russisch-orthodoxe Alexander Nevsi kathedraal, de Dom van Tallinn en slenteren we door de straatjes naar het uitzichtpunt over de stad. Daarna relaxen we even op het Raadhuisplein en lopen door de smalle straatjes bij de stadsmuren.

’s Avonds hebben we met een kennissen afgesproken, die we via Martijns werk hier kennen. Vanwege het mooie weer gaan we als avondeten uitgebreid picknicken op het strand bij Rohuneeme, een schiereiland op 15 km van Tallinn. Kletsen, spelen, zwemmen en lekker eten tot de zon bijna ondergaat, dit is echt vakantie!

Raadhuisplein Tallinn
Raadhuisplein
Uitzicht Tallinn
Tallinn centrum
Slenteren door de smalle straatjes
Picknick op het strand

De Noordkust

Vanuit Tallinn hebben we een korte reisdag (75 km), we gaan naar de mooie grillige noordkust van Estland. We blijven drie nachten op de ruim opgezette camping Lepispea, die pal aan de kust ligt. Het is slechts een paar kilometer fietsen naar het dorpje Vösu, een zomerkuuroord uit de 19e eeuw in Lahemaa Nationaal Park. Hier staan grote houten – soms vervallen – villa’s in de naaldbossen, pal aan een mooi en rustig zandstrand. Vösu is nu niet veel meer dan een kleine badplaats met een mini supermarkt en een goed restaurant, maar het is erg relaxed. In de omgeving is genoeg te doen voor liefhebbers van natuur en cultuur. We gaan een dag fietsen en zwemmen op het schiereiland Käsmu, wandelen langs beverburchten en oude vissershuizen en bekijken een mooi oud landhuis. Vlakbij de camping ligt ook de Viru bog, een bijzonder moerasveengebied met diepe meren met pikzwart water. We maken hier een ontzettend mooie wandeling, zie ook ons fotoblog ‘Laheemaa Nationaal Park’. Elke avond na het eten gaan we nog even zwemmen en spelen op het strandje tussen de rietkragen, dat ligt slechts op 200 meter lopen vanaf onze vouwwagen.

Zandstrand op Käsmu
Zwerfkeien op het strand bij Vösu
Viru bog
Camping Lepispea
We reizen nog verder naar langs de noordkust, helemaal naar de uithoek Narva aan de grens met Rusland. In deze volledig Russischtalige regio installeren we ons drie dagen op een camping achter het grote Toila Spa Hotel. Een kleine basic camping, waar vooral toeristen komen die op doorreis zijn naar Sint Petersburg.

We bezoeken natuurlijk het kasteel bij Narva, de Hermansburcht uit de 13e eeuw. Aan de overkant van de rivier ligt het Ivangorod fort, en daartussen een brug die meteen de grensovergang naar Rusland is. ’s Middags gaan we in Narva naar het strand, het is hier lekker druk en nog steeds heerlijk weer. Het is wel een heel raar idee dat we zo’n 700 meter verderop Rusland kunnen zien liggen. De dagen erna bezoeken we het Russisch-Orthodoxe nonnenklooster Kuremäe en de Kohtla mijn in de omgeving van Toila. Meer over deze regio kun je lezen in onze blog ‘Narva, een bijzondere uithoek van Europa’.

Hermansburcht Narva
Hermansburcht in Narva
Strand Narva Joesuu
Narva Joesuu
Nonnenklooster Kuremäe

Tartu, de studentenstad van Estland

We zijn halverwege de vakantie, dus het is tijd om langzaam weer naar het zuiden te gaan. Vanaf Narva rijden we naar het Peipsi meer (115km), één van de grootste meren van Europa en gelegen op de grens met Rusland. Aan het meer liggen slechts enkele kleine dorpjes, die sinds de 17e eeuw bewoond worden door Russische oudgelovigen die hier naar toe zijn gevlucht. De omgeving valt wel een beetje tegen, het is uitgestorven en behalve de vissersdorpen en een kerkje bekijken hier niks te doen. En voor het eerst deze vakantie staan we op een ‘camping’ die tegenvalt. Het is eigenlijk een oneffen grasveld aan het meer bij een guesthouse Willipu, waar we met één andere Nederlandse camper staan. We zetten voor één nachtje alleen de wagenbak op en zwemmen nog even voor het weer omslaat.

De volgende ochtend gaan we verder naar Tartu (45km), de plaats waar de universiteit van Estland ligt. Dit is een leuke studentenstad, met een mooi historisch centrum. De pastelkleurige gebouwen aan het Raadhuisplein met terrassen en een fontein zien er prachtig uit. We gaan hier lekker lunchen en maken veel foto’s. In centrum ligt de bijzondere Jaanikirik (Janskerk), die volledig is opgetrokken uit rode bakstenen en versierd is met honderden terracotta beeldjes.

Middenin het kleine centrum van Tartu ligt de heuvel Toomemägi, lang geleden het hart van de stad. Nu is er een groot groen park met een indrukwekkende ruïne van de Domkerk. Naast de ruïne ligt een grote speeltuin en natuurlijk is er een kleine kiosk voor een ijsje. Wat een heerlijke stad is dit! Het is jammer dat we hier maar één dag kunnen blijven.

Tartu raadhuisplein
Tartu speeltuin in park
Lekker spelen in Tartu

Terug in Letland

Na een erg leuke dag in Tartu hebben we nog een flinke reis voor de boeg. Door het uitgestrekte platteland van Zuid-Oost Estland rijden we naar Aluksne, een dorpje in Letland (145 km). We hebben gelezen dat hier een mooie camping is, en dat blijkt helemaal te kloppen! Samen met de Nederlandse camperaars die we aan het Peipsi meer al ontmoetten zijn we hier ook weer de enige gasten. We vinden een ruime plek met uitzicht op het mooie Aluksne meer. Op camping Jaunsetas ligt een goed restaurant, waar we voor een prikkie echt heerlijk eten. De volgende dag gaan we de hele dag fietsen in de omgeving. We gaan naar het oude stationnetje, waar we wachten op de diesellocomotief. Hier ligt het laatste stukje smalspoor van de Baltische landen dat nog in gebruik is. Als we hier ooit terugkomen gaan we zeker het traject van de 33 km een keer rijden. Uiteraard eten we ’s avonds weer in het restaurant bij de camping.

Camping Jaunsetas Aluksne
Camping Jaunsetas
Trein bij Aluksne
Camping bij Aluksne
Campingrestaurant

Feesten in Riga

Vanuit Aluksne gaan we weer richting Riga (200km), want daar begint het grote jaarlijkse Riga City festival. Eerst staan we twee nachtjes op camping Leiputija, middenin de bossen en vlak aan de Gauja rivier. We zijn de enige kampeerders, het is hier erg rustig. Na een dagje op en neer naar Riga besluiten we de volgende dag in Riga zelf op de stadscamping te gaan staan. Hutje mutje tussen een enorme rij campers, maar wel op fietsafstand van de binnenstad én het is schoon en rustig. We slenteren een dag door de stad, er is veel te doen tijdens het City festival. Je kunt het vergelijken met een zomers straatfestival in Nederland, met veel muziek, dansoptredens, sportwedstrijden, eettentjes en markten. Na een gezellige avond op het terras fietsen we de brug over naar de camping en genieten daar nog even van de vuurwerkshow. De volgende ochtend kijken we nog even bij de voorstellingen en kinderactiviteiten op de boulevard, die voor deze dag autovrij is. Daarna rijden we naar vrienden in Mersrags (95km) waar we net als vorig jaar een paar dagen in de tuin kamperen.

Rondreis Letland kamperen
Riga City festival

De laatste dagen: strand en spelen

In Mersrags doen we voor het eerst deze vakantie erg weinig. We gaan fietsen in de omgeving en spelen veel op het strand naast het huis. Het is niet meer zo warm, dus zwemmen in de frisse zee slaan we maar over. Na een paar dagen nemen we afscheid en gaan we naar onze laatste bestemming: Ventspils (130km).

In Ventspils staan we twee dagen op dezelfde grote camping aan het strand als vorig jaar Piejuras. Deze stad is echt een paradijs voor kinderen. Onze peuter vermaakt zich prima in de grote speeltuinen vlakbij de camping. We maken ook een ritje met de stoomtrein van het Openluchtmuseum naast de camping, en gaan natuurlijk naar het ‘pretpark’ Lembergs hute. Hier zijn allerlei attracties naast en op een voormalige afvalberg, die in de winter zelfs een echte skihelling is. We maken nog een laatste strandwandeling om flink uit te waaien, en dan zit de reis er al weer op. Op de laatste dag pakken we de vouwwagen in en rijden naar Liepaja. Daar nemen de we aan het eind van de middag de ferry terug naar Travemünde (26 uur).