december 19, 201806 - 28 97 55 84info@jessistravelservice.nl

Met de ferry naar de Baltische Staten

Home / Reisblog / Met de ferry naar de Baltische Staten
Door
In Reisblog
Met onze vouwwagen hebben we twee keer een mooie rondreis door Estland, Letland en Litouwen gemaakt. Een prachtige regio met uitgestrekte bossen, witte stranden en mooie Hanzesteden. Beide keren reisden we per ferry vanuit Noord-Duitsland naar de Baltische Staten, wat veel autokilometers scheelde. In 2013 reisden we met DFDS en in 2014 met Stena Line. Wat zijn de verschillen tussen beide maatschappijen, hoe kindvriendelijk zijn ze en welk schip heeft onze voorkeur? Jessi’s Travel Service schrijft erover in deze uitgebreide blog. We vergelijken de DFDS Regina Seaways, de Stena Line Flavia en de Stena Line Ask.
Drie ferries vergeleken

DFDS Seaways: de Regina

Mijn eerste kennismaking met een ferryovertocht was in 2013 met de Regina van DFDS Seaways. Na het vlotte inchecken konden we de auto met vouwwagen op het grote parkeerterrein opstellen en vrij snel daarna begon het ‘boarden’. We verwachtten snel de Regina op te kunnen, maar helaas duurde dat nog ruim twee uur. Best irritant als je met kruipende reiziger van net één jaar dicht bij je auto moet rondhangen. Je weet tenslotte niet wanneer je wel mag rijden, en kan niet een eindje gaan wandelen. Om 18:00 uur konden we als allerlaatsten aan boord, de neus van de auto tegen de klep, en daarna onze binnenhut bekijken. We hadden weinig verwachtingen, maar de hut en ook de rest van het schip zagen er ruim en modern uit. Onze mini-hotelkamer met mini-badkamer was schoon, de bedden lagen heerlijk en er was nét genoeg ruimte om het reisbedje van de kleine dame naast ons stapelbed te zetten. In de grote lounge was genoeg plaats om je een dagje te vermaken en lekker te lezen of tv te kijken. De Regina heeft een buffetrestaurant met typisch Baltische maaltijden, een luxer á la carte restaurant en een gezellige bar. Het eten in het buffetrestaurant was van prima kwaliteit en de prijzen waren laag. Ook de drankjes in de bar waren erg betaalbaar, en zeker goedkoper dan op een Nederlands terras. En tot onze verbazing was er naast het restaurant zelfs een grote ballenbak met glijbaan, speelgoed en tv hoekje! De kleine dame heeft zich daar uitstekend vermaakt samen met de andere kinderen. Het was vooral erg handig dat je als ouder rustig een hapje kon eten en tegelijkertijd je kindje door de grote glazen wand in de gaten kon houden. Na een prima nacht in het stapelbed hebben we ons de volgende dag nog een paar uur vermaakt met achter de kruipende dame aan lopen, hangen in de lounge, eten en lezen. Aan het eind van de middag kwamen we uitgerust aan in Litouwen.

DFDS Regina
DFDS Regina Seaways
Over de zomervakantie van 2014 hoefden we eigenlijk niet lang na te denken. Het reizen met een klein kind en de ferry waren ons heel goed bevallen. Waarom zou je twee dagen in een auto gaan zitten als je ook op een ontspannen manier met de ferry kan reizen, en ook nog lekker kunt eten en spelen onderweg? Voor een kind is dat veel fijner dan lang in de autostoel moeten zitten. Vanwege de gunstigere vertrektijden kozen we dit keer voor een overtocht met Stena Line.

Stena Line: de Flavia

Het inchecken bij Stena Line in Travemünde ging vlot en we hoefden niet lang te wachten voor de auto met vouwwagen weer als allerlaatste aan boord mochten rijden. Gezien de ervaring van het jaar ervoor besloot ik wel alvast met de kleine dame in de rugdrager als voetganger aan boord te gaan. Dat voorkomt een hoop stress als je de auto geparkeerd hebt en het laadruim met drie tassen en een campingbedje moet verlaten. We waren als eerste bij de receptie en konden zonder lange wachtrij snel de sleutel van onze binnenhut ophalen. Het schip was groot, modern en ruim, en leek erg op de Regina van DFDS. De binnenhut met twee lage bedden was goed schoon maar een beetje krap. Het slaaptentje van onze dreumes paste nét tussen de bedden in. Helaas was er geen ballenbak, speelhoek of speelgoed aan boord, een flinke tegenvaller als je een reis van 25 uur voor de boeg hebt. Gelukkig was het mooi weer en hebben we lekker buiten in de zon gespeeld op het grote helikopterplatform. De kwaliteit van het eten in het buffetrestaurant was ook een tegenvaller. We zijn helemaal geen kritische eters, maar dit was gewoon echt niet goed. ’s Avonds bij het bestellen van een laatste drankje aan de bar bleek ook dat er aan boord niet met pin of creditcard betaald kon worden. Hier hadden we geen rekening mee gehouden, en we hadden nog maar € 5,- contant geld over. Net genoeg voor het ontbijt en een kop koffie de volgende dag. Gelukkig was het eten voor de kleine dame gratis, en hebben we met de lunch een beetje van haar bord gesnoept. Het avondeten sloegen we na de ervaring van de vorige dag graag over, en hebben we ‘s avonds laat bij aankomst in ons hotel in Ventspils besteld.

Stena Line Flavia
Stena Line Flavia

Stena Line: de Ask

Na een heerlijke rondreis van drie weken moesten we helaas weer terug naar huis. De overtocht was weer met Stena Line, maar dit keer met de Ask. Na een uurtje wachten op de parkeerplaats mochten we als één van de eersten boarden. De Ask bleek een veel kleiner en ouder schip te zijn, met een laag schrootjesplafond en een heel kleine zithoek. In het restaurant waren vooral lange rijen tafels, waardoor je samen met de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs aan tafel zat. Het geheel deed een beetje muf aan. Niet vreemd als je bedenkt dat dit schip 20 jaar ouder is dan de Stena Flavia. Onze binnenhut met stapelbed was wel heel ruim en schoon, met genoeg plaats voor het slaaptentje en een groot bureau. Ook op dit schip van Stena Line was er geen ballenbak of speelhoek, maar wel een klein houten kistje met duplo. De kleine dame heeft zich uiteindelijk wel vermaakt met een paar andere kinderen en heel veel filmpjes op de tablet. Na de slechte ervaring met het restaurant op de heenweg hadden we voor de terugreis naar Travemünde een flinke voorraad drinken, koekjes, broodjes en broodbeleg ingeslagen. Tot onze verbazing was het eten op de Ask echter gratis, en ook nog erg lekker. We hebben vier uitstekende maaltijden gehad, en konden vlak voor we ’s avonds van boord gingen nog een warme maaltijd krijgen. Erg fijn, dat scheelde tijd voor een etentje in Duitsland, waardoor we zonder overnachting naar huis konden rijden.

Stena Line Ask
Stena Line Ask

Kindvriendelijkheid

De Regina Seaways is van de drie schepen met stip onze favoriet voor reizen met kinderen. In de ballenbak met glijbaan, speelgoed en tv hoek kunnen kinderen tot ca. acht jaar zich goed vermaken, terwijl de ouders in het restaurant er naast iets kunnen drinken. In het restaurant waren meerdere grote plastic kinderstoelen aanwezig. De Stena Flavia en de Ask hadden geen speelhoek voor kinderen. De Flavia had enkele grote plastic kinderstoelen aanwezig, en de  Ask had één kleine houten kinderstoel beschikbaar voor de ca. acht kleine kinderen die aan boord waren. Bij de Stena Line overtocht van Travemünde kregen alle kinderen een kleurboek en een setje potloden.

Conclusie

Voor reizen naar de Baltische Staten heeft wat ons betreft DFDS met de Regina het beste schip. Over Stena Line kunnen we geen goed oordeel geven, omdat er erg veel verschil zat tussen beide schepen. Het zou prettig zijn als vooraf duidelijk zou zijn of het eten wel of niet inbegrepen is, en of je wel of niet met pin kan betalen aan boord. De oude Ask vonden we qua comfort en uitstraling de minste van de drie schepen. Daarbij vaart de Ask ook trager waardoor de overtocht zes uur langer duurde dan met de Regina.

Volgend jaar weer met de ferry? Misschien, maar dan niet meer naar de Baltische Staten. Die hebben we na ruim zes weken kamperen grotendeels gezien. Ook moet ik toegeven dat ik op de Ask groen en geel heb gezien door zeeziekte, en riep dat ik nóóít meer met een ferry zou reizen. Toch zouden we graag een keer Zweden willen ontdekken, dus zeg nooit nooit….

De lounge van de Regina, Flavia en Ask

Wellicht ook interessant

Reageren?